Rehabilitacja osób z chorobą Parkinsona

Choroba Parkinsona to zwyrodnienie struktur mózgu, którego przyczyna jest nieznana. Polega głównie na zaniku tzw. komórek dopaminergicznych, znajdujących się w mózgu, co prowadzi do objawów takich jak: spowolnienie ruchowe, sztywność mięśni, zaburzenia chodzenia i postawy. Częściej na chorobę Parkinsona chorują mężczyźni niż kobiety, a średni wiek chorujących to około 58 lat, sporadycznie zdarzają się zachorowania przed 40. rokiem życia.

Szacuje się, że w Polsce jest około 60-80 tysięcy chorych na tę chorobę i ciągle przybywa wiele nowych przypadków, na co ma wpływ starzenie się społeczeństw. Do pierwszych objawów choroby Parkinsona zaliczyć można: osłabienie, zmęczenie, powolne ruchy i związaną z tym niezgrabność. Z uwagi na to, że często te objawy występują w wieku starczym lub przy reumatyzmie, wiele osób bagatelizuje je. Po upływie czasu objawy te nasilają się i dochodzi nawet do trudności przy wykonywaniu prostych codziennych czynności (np. wstawaniu z krzesła, łóżka, myciu się, gotowaniu), pochylenia sylwetki do przodu, drżenia rąk, problemów z rozpoczęciem ruchu i wiele innych. Główną przyczyną choroby Parkinsona jest obumieranie komórek nerwowych, które zlokalizowane są w części mózgu (nazywanej czarną). Bardzo ważne jest odpowiednie leczenie oparte na uzupełnieniu niedoboru dopaminy, zahamowaniu procesu chorobowego, a także dostarczeniu organizmowi substancji pobudzającej receptory dopaminowe. Oprócz tego bardzo istotna jest systematyczna rehabilitacja, która powinna bazować na kinezyterapii. Obejmuje ona między innymi: naukę chodzenia w wielu różnych warunkach, ćwiczenia zwiększające równowagę statyczną i dynamiczną, ćwiczenia wpływające na koordynację i równowagę oraz ćwiczenia wpływające na zwiększenie zdolności manualnych rąk.

Szukasz placówki przeprowadzającej rehabilitację osób z chorobą Parkinsona w Warszawie? Sprawdź Fizjo Punkt! Od kilkunastu lat specjalizujemy się w szeroko pojętej fizjoterapii, między innymi ukończyliśmy studia podyplomowe Proprioceptive Neuromuscular Facilitation Vallejo w Kalifornii. Mamy duże doświadczenie w usprawnianiu pacjentów ortopedycznych i neurologicznych, w tym osób zmagających się z chorobą Parkinsona.

Zapraszamy do kontaktu. Masz pytania? Zadzwoń!