Czy tylko jeźdźcy mają ostrogi?

Czy tylko jeźdźcy mają ostrogi? Czyli o ostrodze piętowej słów kilka.

Ostroga piętowa 🦶 jest to wyrośl kostna na kości piętowej, powstająca w wyniku mikrourazów rozcięgna podeszwowego. Najczęstszą przyczyną powstawania ostrogi jest nadmierna lub nieprawidłowa pronacja stopy (czyli ruchu, który można by opisać jako obciążanie wewnętrznej krawędzi stopy).

W takiej sytuacji dochodzi do wielu następujących po sobie uszkodzeń rozcięgna podeszwowego przy jego przyczepie do kości piętowej, co wywołuje stan zapalny, którego następstwem jest powstawanie zwapnień.

🔴 Czynnikami, które istotnie wpływają na występowanie ostrogi jest płeć żeńska i otyłość (BMI powyżej 30).

🔴 Ostroga nie musi powodować bólu, u wielu osób dorosłych w badaniu rentgenowskim stóp stwierdza się występowanie ostrogi, jednak bez współwystępujących objawów. Ból najczęściej jest wynikiem zapalenia lub uszkodzenia rozcięgna podeszwowego.

🔴 W szczególności nasila się rano lub po dłuższym odpoczynku przy wykonywaniu pierwszych kroków, a także podczas intensywnego obciążania stopy.

🔴 U źródła bólu pięty wcale nie musi leżeć ostroga. Przyczyną może być także tzw. pięta Haglunda z lub bez zapalenia kaletki podskórnej piętowej, choroba Sever’a (występująca u dzieci), zapalenie ścięgien mięśni strzałkowych, ucisk gałęzi bocznej nerwu podeszwowego lub tzw. zespół cieśni zatoki stępu (ucisk nerwu piszczelowego tylnego). Ważne jest także, aby wkluczyć złamanie jeśli doszło do urazu (np. w wyniku upadku z wysokości). W tym celu należy wykonać badanie rentgenowskie.

🔴 Odpowiednio dobrane ćwiczenia, terapia manualna, tymczasowa zmiana obuwia, a także nauka autoterapii mogą przynieść znaczną ulgę w bólu lub nawet całkowicie go wyeliminować.

Ból pięty? Napisz do nas – znamy się na tym 😉

autor: IG @wisnia_the_physio