Co zrobić gdy bolą plecy?

Ból pleców może być poważnym problemem zdrowotnym. W 95% przypadków mija po kilku lub kilkunastu dniach. Niestety, czasami przechodzi w stan przewlekły i może stać się bardzo uciążliwy. Ważne jest, żeby zrozumieć na czym polega, jak sobie z nim radzić i gdzie szukać pomocy. Co robić w przypadku ostrego bólu pleców? Czytaj dalej szybkie wskazówki…

Ostry ból pleców, co robić?

Ból pleców zdarza się praktycznie każdemu człowiekowi przynajmniej raz w życiu. Zależnie od tego jak będziemy postępować, gdy dotknie nas ten problem, szybciej lub wolniej wrócimy do naszej normalnej sprawności i pozbędziemy się bólu.Istnieje dużo badań naukowych mówiących nam co mamy robić żeby szybko osiągnąć dobre efekty.

Najważniejszy jest fakt, że ból pleców jest czymś powszechnym i w większości przypadków minie samoistnie po kilku dniach. Ból może nawracać ale nie musi to oznaczać powtórnego urazu i zazwyczaj nie prowadzi do problemów chronicznych.

Co ciekawe, poziom odczuwanego bólu nie jest zależny od stopnia nasilenia stanu zapalnego lub “uszkodzenia” w obrębie struktur kręgosłupa. Centralny Układ Nerwowy, czyli nasz mózg, nasila odczuwanie objawów żeby ochraniać kręgosłup w początkowej fazie gojenia tkanek.

Co robić w przypadku ataku bólu pleców?

Najważniejsze jest żeby nie położyć się i leżeć kilka tygodni. Jeżeli boli Cię tak bardzo, że musisz poleżeć, to staraj się wstać najpóźniej po 2 – 3 dniach. Leżenie nie jest lekarstwem na ból pleców a prowadzi do nasilenia sztywności, osłabienia mięśni stabilizujących kręgosłup, ogólnego obniżenia sprawności a nawet do niepełnosprawności.

Staraj się funkcjonować normalnie, w granicach swojego bólu. Staraj się wykonywać określone czynności stopniowo je wydłużając, np.: zacznij od 5 minut marszu i stopniowo go wydłużaj. Podobnie z siedzeniem. Zacznij od paru minut potem wstań, pochodź lub połóż się na chwilę i spróbuj ponownie usiąść. Staraj się robić to co zwykle. Wykonuj swoje codzienne obowiązki domowe. Możesz podzielić je na krótsze, łatwiejsze do wykonania etapy.

Bierz środki przeciwbólowe. Powinieneś zażywać dawkę leku o określonej godzinie, nie wtedy gdy czujesz, że Cię bardziej boli. Dawka leku powinna być ustalona z lekarzem lub farmaceutą. Spróbuj nie załamywać się, ból pleców to nie jest koniec świata. Pamiętaj: w ponad 95% przechodzi po kilku lub kilkunastu dniach.

Fizjoterapia może być skuteczna o ile znajdzie się wykwalifikowanego terapeutę. Dobry fizjoterapeuta może skrócić czas dochodzenia do pełnej sprawności i zabezpieczyć Cię przed nawrotami bólu.

Ze swoje strony postaraj się jak najszybciej wrócić do pracy i wykonywać swoje codzienne czynności.

Wczesny powrót do pracy nie zwiększa ryzyka nawrotu problemu. Zmniejsza się natomiast ryzyko przekształcenia Twojego bólu w problem chroniczny.

Nie oczekuj, że ból zupełnie przejdzie przed powrotem do normalnych, codziennych czynności.

Dobrze jest zacząć systematyczne, codzienne, ćwiczenia pod kontrolą fizjoterapeuty. Badania naukowe mówią nam, że najlepsze efekty daje regularne ich wykonywanie.

Najpóźniej po 6 tygodniach powinieneś wrócić do swoich normalnych, codziennych czynności i pracy. Jeżeli do tej pory nie korzystałeś z pomocy fizjoterapeuty powinieneś uczynić to jak najszybciej. Może Cię to uchronić przed długo trwającym, chronicznym bólem.

Co robić gdy „złapie” ostry ból pleców

1. Połóż się jak najszybciej na brzuchu

2. Możesz położyć poduszkę pod brzuchem. Leż 5-10 minut.

3. Spróbuj podnieść się na łokcie – bez wywołania bólu. Utrzymaj pozycję bez bólu 2-3 minuty. Powtórz punkt 1 i 2 2x i spróbuj powoli wstać. W razie pytań zadzwoń do nas.

Jeżeli się nie poprawia połóż się w pozycji krzesełkowej i zadzwoń do nas.